7 Τάσεις του Digital Marketing Για Το 2020 από την Ελένη Κολλήγα

Digital Marketing

07/01/2020

🥂 Νέα χρονιά = νέοι στόχοι! 
 

Σίγουρα όλοι μας προσπαθούμε να κάνουμε μία ανασκόπηση της χρονιάς που πέρασε αλλά και να θέσουμε νέους στόχους για το επόμενο έτος, προσωπικούς αλλά και επαγγελματικούς. Σίγουρα δεν θα σταθώ στους προσωπικούς στόχους μιας και για τον καθένα είναι πολύ διαφορετικοί 😉. Ωστόσο, τι συμβαίνει όταν θέτουμε στόχους επαγγελματικούς; Όσοι έχετε παρακολουθήσει το σεμινάριό μου Digital Marketing Strategies θα έχετε καταλάβει πόσο μεγάλη σημασία δίνω στους στόχους! Εάν δεν ξέρουμε πού θέλουμε να φτάσουμε πώς θα ξέρουμε αν φτάσαμε εκεί; 🤷

Ακόμα και στο digital marketing (που μπορεί να είναι μόνο ένα μέρος της δουλειάς σας) θα πρέπει να ξέρετε τι θέλετε να πετύχετε. Αυτό που εμένα προσωπικά με βοηθάει πάντα στον καθορισμό στόχων είναι να καταλάβω πρώτα τι έχει ανάγκη η αγορά, προς τα πού πηγαίνουν τα πράγματα. Γι αυτό και αποφάσισα να καταγράψω μέσα από την εμπειρία μου στα τελευταία συνέδρια που παρευρέθηκα (Social Media Week, London & Web Summit, Lisbon) ποιες είναι οι νέες τάσεις για το 2020 και τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε καταλλήλως προετοιμασμένοι 💪.

Σίγουρα είδα πολλά πράγματα, κάποια με εντυπωσίασαν και αμέσως άνοιξα το κινητό μου να καταγράψω τα πάντα, ενώ άλλα απλά τα προσπέρασα. Συνοπτικά, αυτά που περιμένω να δω φέτος σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό είναι τα ακόλουθα 🥁

 

  1. Voice Search: Ένα κερδοφόρο κανάλι που λίγοι εκμεταλλεύονται

Μπορεί κι εσείς να μην είστε οι τύποι που καθώς περπατάνε στο δρόμο φέρνουν τα χείλη τους κοντά στο κινητό τους ή ακόμη και στο smart watch τους λέγοντας "Hey Google, πού έχει κοντά μου εστιατόριο vegan;" αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν. Θυμάμαι μάλιστα τέλη του 2018 να μας αναφέρουν σε συνέδριο στο San Francisco πως ήδη το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων διαφόρων eshop είναι μέσω voice assistants 😮 Πλέον, προβλέπεται ότι οι φωνητικές αναζητήσεις θα αποτελούν ένα κανάλι αξίας $40 billion μέχρι το 2022 (Πηγή: OC&C Strategy Consultants).

Τι σημαίνει, όμως, αυτό πρακτικά για ένα ζαχαροπλαστείο ή ένα eshop καλλυντικών για παράδειγμα; Ότι πρέπει να προσαρμόσουν το περιεχόμενο τους με βάση τον τρόπο που ψάχνουν οι χρήστες. Εάν, λοιπόν, πλέον ψάχνουν με μακροσκελείς ερωτήσεις, τότε το website του eshop με τα καλλυντικά θα πρέπει να δίνει την απάντηση! Επιπλέον, να προσθέσω ότι το voice search είναι περισσότερο σημαντικό για τις τοπικές αναζητήσεις καθώς 76% των χρηστών που χρησιμοποιούν κάποιο voice assistant κάνουν τοπικές αναζητήσεις σε καθημερινή βάση τα οποία συνήθως καταλήγουν σε τηλεφώνημα στην επιχείρηση (Πηγή: Search Engine Journal). Οπότε θα πρέπει σίγουρα να είναι ενημερωμένα όλα τα πιθανά σημεία (π.χ. Google My Business, Social Media, κλπ.) που μπορεί να σας βρει ένας καταναλωτής. 

 

  1. Vertical Video: Το #1 εργαλείο για storytelling

Ειδικότερα στο Social Media Week (Λονδίνο, 2019) αναφέρθηκαν πολλοί στα κάθετα βίντεο. Και τι εννοούμε με τα κάθετα βίντεο; Τα Instagram Stories, Facebook Stories, YouTube Stories, Tik Tik Videos που προσφάτως έχουν μπει δυναμικά στον στίβο των Social Media και πολλά άλλα! Ακόμη και η Samsung είχε ανακοινώσει μέσα στο 2019 ότι θα φτιάξει μια κάθετη τηλεόραση λόγω των Millennials 🤷 Μπορεί κι εσείς πολλές φορές να το έχετε σκεφτεί όταν βγάζετε ένα βίντεο: "Να το βγάλω με το κινητό να είναι οριζόντια ή κάθετα;" Και να καταλήγετε τελικά να το βγάζετε κάθετα! Το ίδιο και οι χρήστες. Και αυτό γιατί καταναλώνουν με "μανία" εφήμερο περιεχόμενο! Τα Stories που κρατάνε μόνο λίγες ώρες δημιουργούν στον χρήστη ένα άγχος ότι θα χάσουν κάτι αν δεν το δουν (FOMO) είτε πρόκειται για φίλο τους είτε για κάποιο brand που ακολουθούν. 

Αυτό που συζητήθηκε έντονα φέτος ήταν πως τα Vertical Videos θα είναι το κέντρο του Brand Storytelling. Και συμφωνώ απόλυτα! Τα brands έχουν ένα τεράστιο πλεονέκτημα με το εφήμερο content. Μπορούν να δείξουν χωρίς επεξεργασία ποιοι είναι και τι κάνουν στην καθημερινότητά τους. Οι χρήστες τρελαίνονται για backstage υλικό! Οι δυνατότητες επεξεργασίας που δίνουν από την άλλη μεριά οι εφαρμογές είναι ένα άλλο πλεονέκτημα για κάθε brand. Μπορεί εύκολα και γρήγορα να παράξει περιεχόμενο μέσα στην μέρα χωρίς να επαναλαμβάνεται και να κουράζει τον χρήστη με τις ίδιες και ίδιες φωτογραφίες. Μπορεί, λοιπόν, πλέον η επιχείρηση να επικοινωνήσει με έναν πιο αυθεντικό τρόπο με τους υποψήφιους πελάτες τους και αυτό είναι που πιστεύω πως έχει κερδίσει τους χρήστες στα stories. 

 

  1. Influencers Marketing (IM): Η αρχή του τέλους

Παρακολούθησα πάνω από 3 Workshops & Sessions που είχαν επίκεντρο τους Influencers. Και καθόλου άδικα! Πάρα πολλές επιχειρήσεις επιλέγουν να συνεργαστούν με αρκετά πρόσωπα που φαίνεται να επηρεάζουν ένα μέρος του καταναλωτικού κοινού. Αυτό που κυρίως ακούστηκε όμως είναι η απάτη που επικρατεί σε αυτό τον κλάδο. 

Πιο συγκεκριμένα, ο Dani Palestine (Head of Product Marketing, Julius) με 10+ χρόνια εμπειρίας στο IM αναφέρθηκε πως στο άμεσο μέλλον οι επιχειρήσεις θα στραφούν σε ακόμα μικρότερους influencers (nano-influencers) σε επίπεδο community & consumer. Πρόσθεσε μάλιστα πως θα υπάρξει η ανάγκη ενός IM manager σε πολλές επιχειρήσεις ως βασικό μέλος της ομάδας marketing. Ενώ πολλές επιχειρήσεις δεν θα μειώσουν το budget που επένδυσαν σε influencers αλλά θα χρησιμοποιούν πλέον κάποιο πρόγραμμα που υπάρχουν στην αγορά που λειτουργούν ως marketplaces, σημείο συνάντησης brands & influencers. 

Ακόμα και οι χρήστες από την πλευρά τους δήλωσαν πως 37% αυτών, εμπιστεύονται περισσότερο έναν influencer που θα χρησιμοποιήσει το #ad ή το feature paid partnership. Ένα μεγαλύτερο ποσοστό μάλιστα δήλωσε πως θα κάνει unfollow έναν influencer αν καταλάβει πως δεν έχει δηλώσει ότι ήταν πληρωμένη συνεργασία. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, πως η ανάγκη για αυθεντικές συνεργασίες είναι και από την μεριά των επιχειρήσεων αλλά και των καταναλωτών. 

Θα ήθελα να προσθέσω πως πιστεύω πολύ στα marketplaces που υπάρχουν όπως το upfluence.com αλλά και πολλά άλλα. Και κυρίως αυτά που βασίζονται σε AI τεχνολογίες και μπορούν να γλυτώσουν χρόνο και χρήματα σε επιχειρήσεις κάνοντας τα καλύτερα matching predictions. Αν και είναι κάτι που πιστεύω σίγουρα ότι θα δούμε να υπάρχει ενσωματωμένο μέσα στις εφαρμογές. Μετά την ανακοίνωση του Brand Collaboration by Facebook δεν πιστεύω ότι θα αργήσουν οι personalized προτάσεις για πιθανές συνεργασίες μεταξύ brand και content creators μέσω AI. Μέχρι τότε όμως, αυτό είναι κάτι που μπορούν να εκμεταλλευτούν 3rd party apps. 

 

  1. AR/ VR: Visualizing Search

Τεχνολογίες όπως Εικονική Πραγματικότητα (VR) και Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR) συνεχίζουν να αυξάνονται σε περισσότερους κλάδους! Μπορεί να έχουν ήδη ξεκινήσει να χρησιμοποιούνται σε εφαρμογές γνωστών εταιρειών, όπως στην ΙΚΕΑ, με στόχο να δίνουν στον χρήστη την δυνατότητα να “τοποθετήσει” ένα έπιπλο στον χώρο του πριν το αγοράσει, αλλά δεν πρόκειται να μείνουν μόνο εκεί. Οι τεχνολογίες αυτές επεκτείνονται σε κάθε είδους δραστηριότητα και θα δούμε πολύ εντυπωσιακά πράγματα στο άμεσο μέλλον. Ήδη διάφορα brands αναθέτουν σε εταιρείες AR να τους φτιάξουν δικά τους φίλτρα στο Instagram (βλ. www.popul-ar.com). Και μετά ο χρήστης θα μπορεί για παράδειγμα να χρησιμοποιεί το branded φίλτρο του αγαπημένου του dj ή ακόμα και να τοποθετεί 2 καρέκλες στον χώρο του, να κάνει μια δημοσκόπηση σε ένα story και να αγοράζει τελικά αυτή που άρεσε περισσότερο! 

Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο ήταν μια startup στο Web Summit (Λισαβόνα 2019), η HiLive, η οποία έχει αναπτύξει ένα λογισμικό που απευθύνεται σε καταστήματα λιανικής, που δίνει την δυνατότητα στον υποψήφιο πελάτη να σκανάρει ένα προϊόν που βλέπει και να εμφανιστούν οι κριτικές που έχουν αφήσει στο Facebook! Ένα social media δίκτυο για τον πραγματικό κόσμο - όπως αυτοαποκαλούνται! 

Νωρίτερα το 2019, το Instagram ανακοίνωσε πως μπορούν οι χρήστες να αποφασίσουν αν θα καταλήξουν σε κάποια αγορά μέσω της επαυξημένης πραγματικότητας (AR). Και αυτό είναι κάτι που τα brands δεν θα αφήσουν ανεκμετάλλευτο. Προς το παρόν είναι λίγα τα brands που το χρησιμοποιούν αλλά είναι κάτι το οποίο θα δώσει την δυνατότητα στο μέλλον να διαφοροποιηθούν από τους ανταγωνιστές τους. Και ειδικότερα οι νέες γενιές (π.χ. Gen Z) που γεννήθηκαν με αυτές τις τεχνολογίες, δεν θα μπορούν να αγοράσουν χωρίς τη χρήση AR/VR… μέχρι φυσικά να βρεθεί ένας καινούργιος και πιο cool τρόπος!

 

  1. Brand Transparency: Η ευθύνη των εταιρειών

Αυτό που μάλιστα άκουσα σε πολλές παρουσιάσεις ήταν, σχετικά με την νέα γενιά (Millennials & Gen Z), πως αναζητούν brands τα οποία δίνουν σημασία στην ηθική και το περιβάλλον (Green Generations). Ίσως τώρα περισσότερο από ποτέ να είναι σημαντικό τα brands να επικοινωνούν ουσιαστικά με το κοινό τους στα social media. Δεν είναι λίγες οι εταιρείες που έχουν αλλάξει τον τρόπο που λειτουργούν με σκοπό να προστατέψουν παράλληλα το περιβάλλον αλλά ταυτόχρονα να κρατήσουν την σχέση με τους πελάτες τους (π.χ. Zara, Amazon, κλπ.). Και ποιος καλύτερος τρόπος να το επικοινωνήσεις; Τα social media φυσικά. 

Αν και υπάρχουν και άλλοι τρόποι που ένα brand πλέον μπορεί να το κάνει πράξη… πιο fun τρόποι 😎 Το Gamindo για παράδειγμα, είναι η πρώτη πλατφόρμα όπου οι χρήστες μπορούν να μετατρέψουν το χρόνο που αφιερώνουν παίζοντας βιντεοπαιχνίδια σε δωρεές σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Τα παιχνίδια που παίζουν είναι branded (δηλαδή έχουν δημιουργηθεί παιχνίδια με λογότυπα και στοιχεία μιας εταιρείας), ο χρήστης επιλέγει ποιο θέλει να παίξει, και αν ολοκληρώσει κάποιες ώρες ή κάποιον στόχο, τότε η επιχείρηση θα δώσει τα χρήματα (που αντιστοιχούν σε ώρες παιχνιδιού) στην ΜΚΟ που θα έχει επιλέξει ο χρήστης! 

Το μόνο σίγουρο είναι πως η νέα γενιά αγοραστών ενδιαφέρεται και για άλλα πράγματα πέρα από την αγορά αυτή καθαυτή και το μόνο που μένει για τις εταιρείες είναι να βρουν δημιουργικούς τρόπους να δώσουν στους πελάτες τους αυτό που αναζητούν… παραμένοντας κερδοφόρες φυσικά. 

 

  1. Data-driven marketing: Νούμερα + Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) = ❤️

Και οι νέες τεχνολογίες δεν σταματάνε μόνο στους τελικούς πελάτες! Αλλά επεκτείνονται και στις ανάγκες των digital marketers 🦸. Και η αλήθεια είναι πως χωρίς την ανάλυση και τα νούμερα δεν θα μπορούσαμε να πάρουμε καμία απόφαση για τις νέες προτάσεις μας. Ωστόσο, όταν έχεις να κάνεις με αρκετά account/ brand ο χρόνος σου είναι περιορισμένος και ψάχνεις μια λύση που θα σε βοηθήσει όχι μόνο να πάρεις μια απόφαση γρήγορα, αλλά να είναι και η σωστή!

Και καθώς έβλεπα και παρατηρούσα διάφορα startups στο Web Summit, έτυχε να μου μιλήσει ένα συμπαθητικό παιδί από την millimetric.ai και να με ρωτήσει “Are you a marketer? I have the best tool for you!” Και ενώ στην αρχή σκέφτηκα “Οκ, μια από τα ίδια” είπα να δω ένα demo. Και η αλήθεια είναι πως εντυπωσιάστηκα. Είδα πώς μια καμπάνια σε διάφορα κανάλια φαίνεται από την πλατφόρμα τους και πως το σύστημα σου δείχνει που τα πηγαίνει καλά και που όχι! Και εκεί που υπήρχε πρόβλημα, μπορούσες να κάνεις με 2 κλικ μια μεγαλύτερη ανάλυση και να δεις ακόμα και πιο keyword είναι “προβληματικό” και σου προτείνει τι να αλλάξεις. Οπότε μέσα σε 2’ ήξερα τι πρέπει να διορθώσω. Ιδανικά θα ήθελα να είναι ένα από τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσω το 2020! 

Κάτι λοιπόν που περιμένω να δω φέτος σε μεγαλύτερο βαθμό είναι να εφαρμόζονται τεχνολογίες machine learning για μια περισσότερο εύστοχη προγνωστική ανάλυση. Κάτι το οποίο σίγουρα θα βοηθήσει την κατανόηση των άπειρων ψηφιακών σημείων του καταναλωτή με ένα brand ώστε να έχουμε περισσότερο αποδοτικές και μετρήσιμες καμπάνιες. Έχουμε φτάσει πλέον πολλοί να αμφισβητούμε το παραδοσιακό marketing funnel και να μιλάμε για άπειρα touchpoints στο ψηφιακό ταξίδι ενός καταναλωτή.  Ίσως με τα κατάλληλα εργαλεία να ξεμπλέξουμε το κουβάρι σε μεγαλύτερο βαθμό. Και γιατί όχι να μην μπορούμε να προβλέψουμε μέσω AI και καλύτερα τις μελλοντικές μας μετατροπές; 

 

  1. Personalization, personalization, personalization

Αν και ακούω να το λέμε όλοι αυτό τα τελευταία 3 χρόνια, φέτος και τα επόμενα έτη πιστεύω θα είναι καθοριστικό κατά πόσο εξατομικεύει το μήνυμά του ένα brand. Ειδικά σε εποχές που ο χρήστης κατακλύζεται από άπειρα διαφημιστικά μηνύματα μέσα στην ημέρα. Ένας από τους βασικούς λόγους που οι επισκέπτες σε ένα eshop δεν γίνονται πελάτες είναι σίγουρα αυτός. Και δεν λέω να προσθέσουμε ένα chat και να στείλουμε έναν προσωπικό χαιρετισμό μόλις εισέλθει κάποιος υποψήφιος πελάτης στο eshop μας. Αλλά να σκεφτούμε κατά πόσο το επικοινωνιακό μας μήνυμα προσεγγίζει αποτελεσματικά πλέον μία φοιτήτρια 20 χρονών και μια εργαζόμενη μητέρα 40 ετών 🤷. Και όχι μόνο αυτό. Κάποιοι πελάτες έρχονται στο eshop μας ενώ βρίσκονται στην αρχή του αγοραστικού τους κύκλου ενώ κάποιοι άλλοι είναι σχεδόν έτοιμοι να αγοράσουν. 

Και ενώ υπάρχουν εργαλεία (π.χ. VWO) που μας επιτρέπουν να εξατομικεύσουμε το μήνυμά μας, και να βελτιστοποιήσουμε τις μετατροπές (CRO), απλά δεν επενδύουμε. Τώρα όμως που όλο και περισσότερες εταιρείες έχουν αρχίσει να ανταγωνίζονται σε Facebook Ads, Instagram Ads και άλλα διαφημιστικά κανάλια, η ανάγκη να διαφοροποιηθεί ένα brand είναι υψίστης σημασίας.  Και οι χρήστες από την άλλη, θα ανταποκριθούν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά εάν δουν ένα διαφημιστικό που θα απευθύνεται αποκλειστικά σε αυτούς και θα καλύπτει τις δικές τους ανάγκες. Τα εργαλεία υπάρχουν και είναι πολλά. Αρκεί να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά. Οι χρήστες είναι ξεχωριστοί και θέλουν να νιώθουν ξεχωριστοί. 

Συνοψίζοντας, θα ήθελα να προσθέσω πως αυτά είναι μερικά από τα trends που θα δούμε το 2020. Σίγουρα θα ξεπηδήσουν στην πορεία και νέες τάσεις που θα μας απασχολήσουν μέσα στο έτος! Και αυτό είναι το ενδιαφέρον κομμάτι! Εγώ τουλάχιστον γι' αυτό επέλεξα αυτό το επάγγελμα 😉 Για τις ανατροπές και τις άπειρες δυνατότητες ανάπτυξης! Σας εύχομαι όλους να έχετε μια υπέροχη χρονιά με υγεία, δημιουργικότητα και αγάπη. 
 

Θα χαρώ πολύ να λάβω τα σχόλιά σας για το άρθρο μου. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω Instagram, Twitter ή LinkedIn.  

- ΕΛΕΝΗ ΚΟΛΛΗΓΑ

Jobfind

Πιστοποιημένη πλατφόρμα e-learning εκπαίδευσης
Τεχνοβλαστός Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Powered by: